Aksjonærene – en glemt ressurs?

Aksjonærene kan være en viktig ressurs i tidligfaseselskaper. Men hvorfor kan det være bra for gründere å ta aktive eiere med på laget? Og hvilken type kompetanse bør gründere se etter hos aktive aksjonærer?

I min hverdag arbeider jeg med en rekke teknologibaserte gründer-selskaper. Ifølge McKinsey har antallet nye teknologiselskaper i Norge vokst fra 97 i 2010 til 370 i 2020. Spørsmålet om det kan være bra å ta inn aktive eiere, og hva gründerne i så fall bør se etter, blir relevant for stadig flere. 

Selskapet utvikles

Når gründerne bestemmer seg for å starte et selskap, er deres verden som regel slik:

I mange tilfeller er idéen eller produktet gjerne det eneste gründerne har et forhold til. Det er ikke så rart – gründerne starter selskapet fordi de har en god idé – og det å utvikle et produkt, er noe helt annet enn å drive et selskap med alt det fører med seg. For eksempel må det utvikles en kommersiell forretningsplan og systemer for likviditetsstyring. Selskapet må holde styr på lovkrav og ha orden i papirene, i tillegg må det få på plass et profesjonelt styre og greie å gjøre selskapet interessant for investorer.

Idéen eller produktet utgjør nå kun en del av selskapet mens de blå sirklene i figuren nedenfor illustrerer alle de andre tingene. Etterhvert som produktet rulles ut og selskapet vokser, blir den blå sirkelen større og den opprinnelige idéen eller produktet utgjør en stadig mindre del.

Mange gründere trenger lang tid før de tar dette til seg; noen greier det aldri.

Hvorfor mislykkes mange selskaper?

Den vanligste grunnen til at oppstartsselskaper mislykkes er ifølge analyseselskapet CB Insights at selskapet ikke greier å hente mer kapital. Deretter at det faktisk ikke er behov for produktet eller tjenesten. At selskapet blir utkonkurrert og at forretningsmodellen er dårlig følger på de neste plassene.

Med den gode tilgangen det er på kapital i dag, bør la seg gjøre å finansiere alle virkelig gode idéer. Men hva som må til for å nå frem til investorer er noe de færreste gründere vet særlig om. Det krever en helt annen innsikt enn gründere flest har; derfor kan det være smart å få på plass aksjonærer som har høy kompetanse om dette og har et godt nettverk blant tidligfaseinvestorer.

Hvis gründerne ikke har god innsikt i hvordan de skal validere produktet og hvilken forretningsmodell selskapet bør ha, kan det være en god idé å se også etter aksjonærer som kan tilføre denne type kompetanse. Spesielt kompetanse om forretningsmodeller er ofte mangelvare hos gründere.

Disse sidene ved å drive bedrift har stor betydning for om selskapet kommer til å lykkes. Tjenestene kan selvsagt kjøpes hvis selskapet har likviditet og kompetanse til det, men det å kjøpe tjenester gir i seg selv risiko for interessekonflikt. Ved å ta om bord investorer med slik kompetanse bør forholdene ligge godt til rette for at alle trekker i samme retning og at interessekonfliktene blir så lave som mulig.

Sannsynligheten for å målet er tross alt vesentlig høyere når alle sitter i samme båt og ror samme vei.

#StartUps #Gründer #Innovasjon

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på vårt arbeid med gründere

Ved å melde meg på et nyhetsbrev, godtar jeg Marstad Groups retningslinjer for personvern.

Denne siden benytter seg av informasjonskapsler/cookies. Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om vår håndtering av informasjonskapsler og personvern i vår personvernerklæring