Gründerens viktigste prioritering

Den vanligste grunnen til at oppstartsselskaper mislykkes er at selskapet går tom for penger og ikke greier å hente mer kapital. Men hva er det aller viktigste gründeren bør fokusere på for at selskapet skal overleve oppstartsfasen?

I Norge forsvinner mer enn halvparten av selskapene allerede det første året. Etter fem år er nesten tre av fire selskaper avviklet.

Gründerens fokus – og hvilke valg han eller hun tar – har ofte avgjørende innflytelse på om selskapet lykkes.

Fra produkt til selskap

Vi har tidligere skrevet om at selve idéen eller produktet gjerne er det eneste en gründer fokuserer på. Det er selvsagt bra starte med en god idé, men det er utviklingen av selskapet som avgjør om det blir suksess. En god idé er ingenting verdt hvis man ikke greier å gjennomføre den.

Noe av det aller første som må gjøres, er å komme bort fra at gründeren er selve strukturen. Det må utvikles en ny struktur som gjør at selskapet greier å utvikle, produsere og selge produktet; og selskapet må ha en bærekraftig forretningsmodell som gjør at det når sine mål mht. volum, vekst, lønnsomhet.

En god struktur skal være middelet som gjør at selskapet når sine mål.

Å utvikle og å få på plass en god struktur kan imidlertid være en stor utfordring. Overgangen fra å utvikle en idé eller et produkt, til å lede et selskap, er nemlig vesentlig større enn det mange gründere ser for seg.

For de aller fleste innebærer det at man må gå ut av komfortsonen og begynne med ting som ikke har noe med selve visjonen eller idéen å gjøre, men med gjennomføringen av den. Og det gjør ikke saken enklere at dette ofte er noe gründeren kan lite eller ingenting om og kanskje heller ikke er særlig interessert i.

Hva er viktigst?

I nystartede selskaper er det én ting som bør trumfe alle andre prioriteringer. Selskapet må utvikle en enkel versjon av produktet, og få det ut i markedet så raskt som mulig. Dette strider mot mange gründeres ønske om å lage “verdens beste produkt” før det lanseres. Det er lett å forstå at man ønsker lansere et fantastisk produkt, men samtidig reduserer det selskapets sannsynlighet for suksess hvis man ikke tør å lansere en enkel førstevariant.

Når den første versjonen av produktet er i markedet skjer det nemlig tre viktige ting:

  • Selskapet begynner å få inntekter. Selv små inntekter er et bidrag til at selskapet klarer seg lenger før kassen er tom. Men inntektene er også beviset på at noen faktisk vil betale for produktet, noe som er en forutsetning for at selskapet er “liv laga”. I tillegg øker det sannsynligheten for at selskapet vil greie å skaffe kapital når den tid kommer, noe de fleste gründere er avhengige av.
  • En fungerende førsteversjon av produktet betyr også at den teknologiske risikoen er redusert. Dette er viktig for selskapets egen del, men også for svært mange investorer. Det å få en enkel versjon av produktet ut så tidlig som mulig vil redusere ventetiden før selskapet er interessant for investorer utenfor gründerens eget nettverk.
  • Med en enkel versjon i markedet får selskapet også svar på hva kundene faktisk er opptatt av og hvilke funksjoner de vil ha. Dette er verdifull kunnskap som gjør at selskapet kan videreutvikle produktet basert på tilbakemeldinger fra kunder, i stedet for å lage et produkt man tror markedet vil ha. Dette er viktigere enn mange nok er klar over – at det ikke er et behov for produktet, er nemlig nr 2 på listen over grunner til at selskaper mislykkes.

De færreste vil nok være uenige i at beskrivelsen ovenfor er en god strategi. Men hvorfor er det da mange oppstartsselskaper som ikke følger en slik modell?

Den store utfordringen

Svaret ligger ofte i den iboende konflikten som er knyttet til det å lansere en veldig enkel førsteversjon. Det går selvsagt på bekostning av produktet den første tiden. En del gründere får seg derfor ikke til å lansere en veldig enkel versjon; ønsket om å lage et fantastisk produkt blir stående i veien for å lansere en enklest mulig versjon.

Konsekvensen blir at det tar lenger tid før inntektene kommer og selskapet begynner å utvikle produktet basert på hva markedet faktisk vil ha. Og som følge av det lavere sannsynlighet for suksess.

Gründere som sliter med dette, må jobbe mye med å utvikle seg selv. De må greie å ta til seg at det faktisk er svært viktig å få inntekter og å komme i gang med brukerdrevet produktutvikling så raskt som mulig. De må også overkomme frykten for det ukjente og for å mislykkes når de dommen fra markedet kommer.

Ved å lansere et produkt setter man seg nemlig i en situasjon som kan bli svært ubehagelig. Vil markedet i det hele tatt ha produktet? Greier folk å bruke det? Er prisen riktig? Mange gründere er redde for svarene på denne type spørsmål – og da er det tryggere å bli værende i komfortsonen og fortsette å utvikle produktet en stund til.

Å lansere et produkt krever en del mot, og gründeren selv må være mentalt klar for det.

Oppskriften er enkel, men å gjennomføre den er vanskelig for mange.

#startups #strategi #funding

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på vårt arbeid med gründere

Ved å melde meg på et nyhetsbrev, godtar jeg Marstad Groups retningslinjer for personvern.

Denne siden benytter seg av informasjonskapsler/cookies. Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om vår håndtering av informasjonskapsler og personvern i vår personvernerklæring